Książki

W tym miejscu będą pojawiały się ciekawe książki pokrywające się mniej lub bardziej z tematyką bloga. Będę  starał się zamieszczać tutaj przede wszystkim książki naukowe, ale będzie się pojawiać także publicystyka, czy ciekawe poradniki. Mam nadzieję, że z czasem dział ten stanie się przydatną „listą” w poszukiwaniu interesującej literatury z zakresu marketingu politycznego.

Lista książek jest również dostępna w formie galerii na Pinterest.

Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce.

Autor: Marek Mazur

Wydawnictwo Naukowe PWN

Warszawa 2007

Jest to jedno z lepszych opracowań na jakie trafiłem traktujące o teoretycznych i praktycznych aspektach marketingu politycznego. Pokazuje zarówno modelowe rozwiązania w marketingu politycznym, jak i ich praktyczne wykorzystanie. Autor w części teoretycznej porusza takie tematy jak: przyczyny powstania marketingu politycznego, definiowanie marketingu politycznego, rozwój technik badania opinii publicznej, zmiany w systemie politycznym, cechy szczególne marketingu politycznego, model marketingowej kampanii wyborczej. Ponadto jest to studium porównawcze kampanii wyborczych w USA i w Polsce, a więc możemy dowiedzieć się sporo o samej praktyce kampanijnej w tych dwóch krajach. Opracowanie obejmuje trzy polskie kampanie prezydenckie – 1990, 1995, 2000.

Książka nadaje się dla wszystkich zainteresowanych działaniem mechanizmów wyborczych, ponieważ jest napisana bardzo przystępnym językiem. Szczególnie zainteresuje (jak pisze wydawca) studentów kierunków humanistycznych oraz zarządzania i marketingu, specjalistów zajmujących się marketingiem, reklamą czy PR, ale także polityków.

Można ją kupić np. tutaj

Marketing polityczny w Internecie

Autor: Sergiusz Trzeciak

Wydawnictwo Muza

Rok wydania: 2010

Bardzo interesująco i przystępnie napisany poradnik pokazujący w praktyczny sposób jak poruszać się po sieci podczas prowadzenia kampanii wyborczej. Autor opisuje zarówno poszczególne narzędzia marketingu internetowego, a także w jaki sposób z nich korzystać w budowaniu wizerunku oraz prowadzeniu kampanii wyborczej. Książka jest opatrzona kolorowymi ilustracjami, co przy poruszanej tematyce jest dużą zaletą.

Jak pisze autor jest ona przeznaczona dla: kandydatów w wyborach, samorządowców, polityków, liderów NGO, dyrektorów biur i asystentów poselskich, urzędników, ekspertów, specjalistów PR, studentów zainteresowanych praktyką marketingu politycznego oraz każdego, kto chce stworzyć profesjonalny wizerunek w Internecie. Moim zdaniem jest też dobrym opracowaniem dla studentów politologii, czy marketingu.

Książkę można kupić tutaj

Zapraszam też na stronę autora, gdzie można więcej przeczytać o książce.

Global political marketing

Autorzy: Jennifer Lees-Marshment, Chris Rudd, Jesper Stromback

Wydawnictwo: Roudledge

Rok wydania: 2010

Jest to anglojęzyczne opracowanie 25 specjalistów w dziedzinie marketingu politycznego.  Książka może być szczególnie przydatna tym, którzy szukają informacji z praktyki marketingu politycznego z krajów, które nie często są przedmiotem polskich opracowań. Każdy rozdział w książce poświęcony jest zagadnieniom z marketingu politycznego w poszczególnych państwach. Autorzy opisują specyfikę rynków politycznych, systemy medialne, stosowane techniki marketingowe, a także strategie marketingowe głównych sił politycznych.

W książce znajdziecie opracowania poświęcone następującym krajom: Niemcy, Szwecja, Nowa Zelandia, Australia, USA, Wielka Brytania, Grecja, Węgry, Czechy, Tajwan, Ghana, Peru, Rosja, Japonia.

Książkę raczej ciężko znaleźć w polskich księgarniach wysyłkowych, ale jest dostępna w bibliotekach akademickich.

Marketing polityczny

Autorzy: Mariusz Kolczyński, Janusz Sztumski

Śląsk Sp. z o. o. Wydawnictwo Naukowe

Rok wydania: 2003

Niezbyt obszerne, ale treściwe opracowanie na temat marketingu politycznego i kształtowania postaw oraz zachowań. Jest to podręcznik akademicki poświęcony teorii i praktyce wykorzystywania metod reklamy i marketingu w polityce. Autorzy poświęcają sporo uwagi procesowi wywierania wpływu na ludzi, opisują środki oddziaływania na postawy i zachowania wyborców.

Rozdziały książki to: Kształtowanie opinii, postaw i zachowań ludzi; proces oddziaływania na ludzi; środki oddziaływania na myślenie, postawy i zachowania; co warunkuje skuteczność propagandy lub reklamy?; marketing polityczny.

Anatomia władzy

Autorzy: Michał Karnowski i Eryk Mistewicz

wydawnictwo czerwone i czarne

Rok wydania: 2010

Książka jest zbiorem siedmiu rozmów między autorami, czyli Michałem Karnowskim, dziennikarzem, publicystą i komentatorem politycznym i Erykiem Mistewiczem, konsultantem politycznym, który brał udział w pracach podczas kampanii wyborczych w Polsce, Francji i Szwajcarii. Rozmówcy mają często różne poglądy na poruszane tematy co sprawia, że książka jest interesująca w odbiorze. Sporo miejsca poświęcono marketingowi politycznemu, budowaniu wizerunku, współczesnemu dziennikarstwu oraz politycznemu PR. Szeroko zostaje także omówione pojęcie marketingu narracyjnego.

Dodatkowym atutem książki są QRkody, którymi urozmaicony jest tekst. Za ich pomocą możemy na bieżąco sięgać do sytuacji, na temat których toczy się dyskusja. Co prawda część z nich jest już nieaktualna, ale większość ciągle działa.

Więcej na temat książki możecie poczytać na stronie jej poświęconej, na której można między innymi zapoznać się ze spisem treści oraz dowiedzieć się gdzie dokonać jej zakupu.

Moje życie

Autor: Bill Clinton

Wydawnictwo Świat Książki

Rok wydania: 2004

Obszerna, bo licząca prawie 900 stron autobiografia byłego prezydenta Stanów Zjednoczonych. Clinton opisuje zarówno swoje życie przed rozpoczęciem kariery politycznej, jak i w jej trakcie. Nie zostały pominięte niewygodne chwile z życia polityka, takie jak romans z Moniką Lewinsky i kryzys małżeński, czy liczne oskarżenia pod jego adresem w trakcie trwania kampanii prezydenckich. Książka jest obfita w liczne fakty, których na próżno można szukać w innych opracowaniach. Oczywiście jest napisana w znacznym stopniu w subiektywny sposób, ale jest to w końcu autobiografia. Przybliża jednak mechanizmy kierujące amerykańską polityką oraz w dokładny sposób opisuje działania prezydenta podczas prowadzenia kampanii wyborczych.

Książkę można kupić na przykład tutaj.

Wielkie mowy historii

Wydawnictwo: POLITYKA Spółdzielnia Pracy

Rok wydania: 2006

Jest to interesujący zbiór przemówień największych mówców w historii, który został podzielony na 4 tomy według kryterium historycznego:

  • Od Mojżesza do Napoleona,
  • Od Lincolna do Stalina,
  • Od Hitlera do Eisenhowera,
  • Od Kennedy’ego do Ratzingera.

W zbiorze możemy przeczytać przemówienia wyżej wymienionych i wielu, wielu innych. Poszczególne mowy są wzbogacone o krótkie opisy nakreślające osobę mówcy oraz sytuację, w jakiej została wygłoszona.

Więcej na temat książek, m.in. spis wszystkich przemówień można przeczytać na stronie Polityki. Tam też można dokonać ich zakupu.

Internet i demokracja. Ewolucja systemu politycznego

Autor: Przemysław Maj

Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Rok wydania: 2009

Książka zawiera interesujące rozważania definicyjne nad cyberprzestrzenią. Ponadto autor analizuje wpływ Internetu na funkcjonowanie demokracji zarówno w sferze publicznej jak i niepublicznej. Opracowanie składa się z czterech rozdziałów: I – Pojęcia – istota, definicje, zakres, II – Wpływ Internetu na funkcjonowanie władzy państwowej, III – Wpływ Internetu na rozwój niepaństwowej sfery publicznej, IV – Wpływ Internetu na ewolucję zasad demokracji. 

W książce oprócz czysto teoretycznych rozważań można znaleźć odwołania do praktyki używania Internetu w polityce, a także oraz oceny autora odnośnie zmian jakie sieć wniosła w system demokratyczny.

Książkę można zakupić na stronie Wydawnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Odziedziczona rewolucja. Dlaczego Obama, dlaczego teraz, co dalej z tą Ameryką?

Autorka: Eliza Sarnacka – Mahoney

Wydawnictwo: Prószyński i Spółka

Rok wydania: 2009

Są to rozważania na temat przemian, które zachodziły w Stanach Zjednoczonych wraz z pojawieniem się na scenie politycznej Baracka Obamy. Autorka stara się wyjaśnić na czym polegają przyczyny sukcesu czarnoskórego kandydata, właśnie w tym okresie i w tym kraju. W książce można też przeczytać rozważania na temat nowoczesnego prowadzenia polityki przez Obamę, poruszane zostają takie zagadnienia jak celebrytyzacja polityki, grasrooting, wykorzystanie Internetu w kampanii wyborczej.

Autorka stara się też rozprawić z mitami obowiązującymi w naszym społeczeństwie na temat procesów, które zachodzą obecnie w USA.

Książka składa się z dwóch części, z których pierwsza to rozważania samej autorki, druga natomiast to rozmowy z ekspertami na tematy powiązane z pierwszą częścią.

Książkę można kupić na przykład tutaj.

Dodaj komentarz